Fiets van de zaak niet zo simpel

In een recent persbericht hekelt BOVAG de fiscale regels voor de fiets van de zaak. Reden om weer eens aandacht te besteden aan de fietsregeling.
 

Belastingvrij geld lenen. Voor een fiets van de zaak bestaat er binnen de werkkostenregeling geen specifieke regeling. Het enige dat de wetgever hiervoor heeft geregeld, is een nihilwaardering van het rentevoordeel op een lening voor de aankoop van een (elektrische) fiets. U kunt uw werknemer hiervoor dus belastingvrij geld lenen.

Fiscale bijtelling. Als u aan uzelf of uw werknemers een fiets ter beschikking wilt stellen (fiets van de zaak), dan heeft u niets aan deze nihilwaardering en wordt u dus geconfronteerd met de door BOVAG bekritiseerde fiscale regels. Hoe zit dit precies?

Administratieve last. Voor de fiets van de zaak geldt er geen forfaitaire regeling. De bijtelling voor een fiets moet berekend worden op basis van de werkelijke kilometerprijs maal het aantal privékilometers. Dit is niet eenvoudig te bepalen. Voor het vaststellen van een kilometerprijs moet immers gekeken worden naar de aanschafkosten, de onderhoudskosten, stroom (bij een elektrische fiets) en verzekering. Daarnaast zal er aan de hand van een kilometerregistratie vastgesteld moeten worden hoeveel kilometer er privé met de fiets wordt gereden. U kunt zich voorstellen dat veel werkgevers geen zin hebben in deze poespas.

In de vrije ruimte? Als er nog voldoende fiscaal vrije ruimte (1,2% van de totale fiscale loonsom) is, is het mogelijk om de bijtelling voor de fiets van de zaak onbelast onder te brengen in de vrije ruimte.

Afspraken maken. Heeft u binnen uw onderneming meerdere fietsen van de zaak, probeer dan praktische afspraken met de Belastingdienst te maken over de kilometerprijs en het bijhouden van het aantal privékilometers. Denk bijvoorbeeld aan een kilometerprijs die wordt bepaald als percentage van de aanschafprijs. Om het aantal privékilometers te bepalen, kan voor de zakelijke kilometers mogelijk worden volstaan met het woon-werkverkeer verhoogd met een aantal vaste zakelijke kilometers. Zo verlicht u de administratieve lasten voor u en uw werknemers en maakt u een fiets van de zaak weer aantrekkelijk.

Bekijk of de bijtelling voor de fiets van de zaak nog in de vrije ruimte past. U kunt uw werknemers een renteloze lening verstrekken voor de aanschaf van een fiets.

Reacties

Geschreven op 27 september 2017 door Nick Waterdrinker
Al deze regelingen, en het stapeltje gemaakt om ons door de crisis heen te helpen al helemaal, hebben maar 1 doel; Geld ophalen bij degenen die het (nog) verdienen. Daarin is men de schaamte ver voorbij en helpen oproepen als van de BOVAG allang al niet meer. Volgende stop in deze bizarre rit? Een adem tax?
Geschreven op 22 september 2017 door René Snijders
Goed artikel en geheel eens met de BOVAG….

Maar mensen, mensen, mensen,…
Waar zijn we in hemelsnaam met al onze intelligentie mee bezig…
Fiscale bijtelling voor een fiets, hoe gek moet ’t worden.
Is er niemand die uit deze vicieuze cirkel stapt en vanuit boven ziet hoe onnodig complex we onze eigen samenleving maken…
Ja… een fiets van de zaak… Nou en … weer eens wat anders dan salaris, goed voor de gezondheid, voor de verkeersproblemen en voor het milieu. Dit moet je stimuleren in plaats van fiscaal en administratief afstraffen!
Je werkt er toch hard voor? Mag je dan een voordeeltje hebben? Gelijkheid in de wereld zal er nooit zijn…. Dit zal je zeker niet met dit soort onzinnige fiscale regelgeving bewerkstelligen..

Wanneer worden we eens met ons allen wakker en promoten we de stelling “Minder meuk, meer leuk!”

Groeten van een nuchtere Nederlander…